Bazilika Nanebevzetí Panny Marie
v Praze na Strahově
Strahovský klášter s opatským chrámem Nanebevzetí
Panny Marie je kolébkou kultury, jejíž vliv na dějiny města i národa je
nesmírný. Když byl na Strahově založen klášter řeholních kanovníků a
později v roce 1143 osazen premonstráty z porýnského Steinfeldu,
zakladatelé král Vladislav II., olomoucký biskup Jindřich Zdík a pražský
biskup Jan chtěli vytvořit nejen středisko kultury a vzdělanosti, ale především
centrum náboženské obrody. Tak vznikl klášter, který se nesmazatelně
zapsal do dějin. Klášter však není jen komplexem budov; jeho srdcem je právě
kostel, na jehož existenci je velmi dobře znatelný rozvoj nebo úpadek jak
materiální, tak duchovní.
Opatský kostel zasvěcený Nanebevzetí Panny Marie byl
vystavěn jako třílodní románská bazilika dlouhá 56 m a široká 22 m, s příčnou
lodí a dvěma hranolovitými věžemi v západním průčelí a byl především
určen pro plnění hlavního poslání kláštera: slavení mší a chórové
modlitby.
V této podobě se však dlouho nezachoval. Po požáru
v roce 1258 byl goticky přestavěn. Plochý dřevěný strop nahradila
klenba a k severní boční lodi byla přistavěna kaple sv. Voršily.
Takto obnovený kostel se dočkal husitských válek a následujícího
úpadku kláštera. Po vyplenění kláštera v roce 1420 se premonstráti
rozutekli a celý komplex budov včetně kostela začal upadat. Po konsolidaci
politických a společenských poměrů začala chabá obnova řeholního života,
ale pro nedostatek prostředků nebyl konvent schopen obnovit zchátralé budovy
a pro bohoslužby byla z kostela použitelná pouze kaple sv. Voršily.
V tomto stavu nalezl klášter a kostel pozdější pražský
arcibiskup Jan Lohel po svém zvolení strahovským opatem v roce 1586.
Jeho zásluhou byl klášter i kostel povznesen k novému životu. Lohel
započal přestavbu, jejímž výsledkem byla obnova klášterního komplexu,
ale i kostel pozdně gotického až renesančního rázu. Lohel nechal zbořit přečnívající
konce transeptu a na jeho rozích postavit dvě nové věže. Staré věže v západním
průčelí dal rovněž zbořit a postavit nové, renesanční průčelí
kostela. Po Lohelově odchodu na pražský arcibiskupský stolec pokračoval v jeho
díle opat Kašpar Questenberk († 1640), který dal kostel směrem na západ
prodloužit o 7 metrů, postavit nové průčelí, z něhož se dodnes
zachoval hlavní portál kostela, a k jižní lodi na místě, kde kdysi stávala
kaple sv. Andělů strážných, postavil kapli Panny Marie Pasovské.
Takto vypadal vnějšek kostela až do doby francouzského
obležení Prahy. V roce 1742 se ze Strahova stala bojová pozice, ze které
Francouzi ostřelovali Prahu. Když utichla válečná vřava, skýtal kostel
smutný pohled. Poškozené věže a klenba, kaple sv. Voršily v sutinách
a průčelí téměř na spadnutí. A tu následuje poslední stavební úprava
kostela spadající do let 1743 až 1752. Jejím výsledkem je barokní podoba
kostela, jakou známe dnes. Bylo obnoveno průčelí, zbarokizovány okna a věže
a znovu postavena kaple sv. Voršily, vše pod vedením architekta A. Luraga.
Sluncem prozářenému, v měkkých barvách růžové,
okrové a zlaté barvy tonoucímu prostoru hlavní 63 m dlouhé, 10 m široké a
16 m vysoké lodi dominuje hlavní oltář. Toto mramorové dílo z roku
1768 je prací Josefa Lauermanna, od něhož pochází i dalších deset
postranních oltářů ze sliveneckého mramoru umístěných u pilířů oddělujících
boční lodi od hlavní. Střed hlavního oltáře zdobí pozlacená řezba znázorňující
Nanebevzetí Panny Marie a Nejsvětější Trojici. Po stranách svatostánku,
který je z roku 1873, jsou dřevěné zlacené sochy sv. Norberta, sv.
Augustina a premonstrátských světců sv. Gottfrieda a sv. Heřmana Josefa v nadživotní
velikosti od Ignáce Platzera z roku 1768.
Kromě hlavního oltáře je v presbytáři na epištolní
straně památník zakladatelů Strahova z roku 1727 a opatský trůn a památník
obnovitele Strahova Jana Lohela z roku 1626 na straně evangelijní. Dále
jsou tu bohatě vyřezávané raně barokní chórové lavice z doby opata
Questenberka a malé varhany z roku 1685 pro doprovod chórového zpěvu řeholníků.
Kněžský chór je oddělen od hlavní lodi mramorovou
balustrádou ozdobenou umělecky kovanou zlacenou mříží s dřevěnými
plastikami Ignáce Platzera z roku 1747. Podobné mříže zdobí i vchody
do postranních kaplí a schodiště mramorové kazatelny, zdobené zlacenými
rokajovými řezbami, reliéfy evangelistů a plastikou Beránka z Janovy
Apokalypsy.
Mimo hlavní oltář má strahovský kostel celkem čtrnáct
dalších oltářů, z toho deset jich je umístěno u pilířů dělících
hlavní loď od bočních. Vždy dva protější jsou provedeny sochařsky shodným
stylem.
Po levé straně odpředu dozadu a na pravé straně odzadu
dopředu jsou to oltáře:
- Narození Páně s obrazem od Michaela Leopolda Willmanna
- Božského Srdce Páně s obrazem od Jana Krištofa Lišky
- Sv. Jana Nepomuckého s obrazem od Františka Palka a se sochami
premonstrátských mučedníků Adriána a Jakuba
- Sv. Marie Magdalény s obrazem od Jana Krištofa Lišky a se sochami
sv. Barbory a Apolonie
- Obrácení sv. Pavla s obrazem od Fratiška Palka a se sochami sv.
Františka a sv. Antonína Paduánského
- Sv. Martina s obrazem od Františka Palka a se sochami sv. Rocha a
sv. Izidora
- Sv. Anny s obrazem od Jana Krištofa Lišky a se sochami sv. Vavřince
a sv. Floriána
- Sv. Augustina s obratem od Františka Palka a se sochami premonstrátských
světců sv. Gottfrieda a Heřmana Josefa
- Sv. patronů českých s obrazem od Michaela Leopolda Willmana
- Navštívení Panny Marie.
Sochy na těchto oltářích jsou dílem J. A. Quittainera.
V místech před oltářní mřížkou stávala kdysi
kaple uzavřená kovanou mříží, v níž odpočívaly ostatky
zakladatele premonstrátského řádu sv. Norberta po jeho přenesení z Magdeburku
na Strahov v roce 1627. Tato kaple, nad kterou byla zavěšena obrovská dřevěná
zlacená koruna, byla poškozena při francouzské invazi a posléze roku 1811
odstraněna.
Západní strana kostela je ukončena kruchtou s velkými
varhanami postavenými strahovským premonstrátem Lohelem Oehlschläglem v roce
1774. Není bez zajímavosti, že jejich kvalitě se dostalo uznání i od W. A.
Mozarta, který na ně v roce 1787 při své návštěvě Strahova
improvizoval.
V bočních lodích se nacházejí intarzované zpovědnice
z roku 1783, které zhotovil strahovský řeholní bratr Šimon Truska, a křížová
cesta z roku 1910 od Viktora Foerstra. Lavice v hlavní a v severní
postranní lodi jsou řezbářskou prací strahovského řeholního bratra
Melichara Elgasse a pocházejí z roku 1706. Uprostřed jižní boční
lodi je přistavěna kaple Panny Marie Pasovské, dokončená v roce 1658.
V roce 1677 v ní byl postaven dřevěný oltář s kopií obrazu
Panny Marie Pasovské. Ve vitríně na oltáři jsou uloženy ostatky sv.
Deodata a v oltářní mense ostatky sv. Viktora. Epitaf na levé straně
kaple připomíná, že pod kaplí je hrobka generála Pappenheima, známého
vojevůdce z doby třicetileté války.
Jižní boční loď kdysi končila kaplí sv. Kateřiny, což
dnes připomíná nástropní freska od strahovského kanovníka Siarda Noseckého.
Dnes je zde průchod do půlkruhovité sakristie, vybavené vyřezávanými
dubovými skříněmi z roku 1633 a oltářem Panny Marie Královny andělů.
Severní boční loď je ukončena kaplí sv. Kříže s mramorovým
oltářem z roku 1772 a freskou Siarda Noseckého Kristus před Pilátem.
Veškeré zařízení kostela mělo a má být nejen uměleckým
projevem doby, ale především má doplňovat a zdobit bohoslužebný prostor
tak, aby to vedlo věřící ke zbožnosti. To platí v plné míře i o
malířské výzdobě kostela. Při pohledu vzhůru vidíme klenbu vyzdobenou Jiřím
Vilémem Neunhertzem v roce 1744, kde jsou v osmi velkých a 32 menších
freskách zobrazeny výjevy podle loretánských litanií a antifon officia o
Neposkvrněném početí Panny Marie, jehož úcta je v premonstrátském
řádu tradičně pěstována. V překrásných štukových kartuších A.
Palliardiho podél stěn hlavní lodi je dvanáct velkých fresek od téhož
autora, jako jsou fresky nástropní, s výjevy ze života sv. Norberta.
K freskám vytvořeným Siardem Noseckým nutno přičíst
ještě freskovou výzdobu kupole kaple Panny Marie Pasovské, zobrazující
bitvu u Lützenu a výzdobu klenby a kupole kaple sv. Voršily (dnes kaple sv.
Norberta) s námětem mučednické smrti sv. Voršily a jejích družek.
Tato kaple přiléhá k severní boční lodi a patří
k nejvzácnějším místům kostela. Nacházejí se v ní dva oltáře
– oltář sv. Voršily a jejích družek a oltář sv. Norberta. Oltář sv.
Voršily byl kdysi jediným oltářem v této kapli a stával na místě
dnešního oltáře sv. Norberta. V jehlanovité vitríně jsou uloženy
ostatky družek sv. Voršily darované kostelu kolínským arcibiskupem Konrádem
roku 1256. V mense oltáře jsou ostatky sv. Exuperantia přenesené sem z baziliky
sv. Jiří na Pražském hradě. U oltáře sv. Voršily stojí barokní
mramorová křtitelnice z roku 1773.
Na čelní zdi kaple je oltář sv. Norberta, který se byl
pořízen v roce 1873 opatem Hronem. Při této příležitosti byla kaple
přejmenována na kapli sv. Norberta. Na oltáři je v měděném, silně
zlaceném sarkofágu z roku 1811 uložena rakev z indického dřeva se
stříbrnými tepanými reliéfy, v níž odpočívá tělo eucharistického
světce sv. Norberta.
Sv. Norbert (narozen cca 1080), nadšený a úspěšný
kazatel, apoštol církevní reformy 12. století, zakladatel premonstrátského
řádu a později magdeburgský arcibiskup, zemřel v roce 1134. Když se
Magdeburg stal protestantským, podařilo se po velké námaze strahovskému
opatovi Questenberkovi přenést světcovo tělo na Strahov a uložit je v roce
1627 do výše zmíněné kaple uprostřed kostela. Po jejím zboření byla
odtamtud rakev se světcovými ostatky v roce 1811 uložena na hlavním oltáři
a po úpravě kaple sv. Voršily v roce 1873 přenesena sen na nový oltář,
kde odpočívají dodnes. Tak se nejen tato kaple, nýbrž i celý Strahov staly
místem kultu eucharistického světce, jenž je dodnes uctíván jako zemský
patron.
Historický vývoj a četná umělecká díla činí ze
strahovského kostela významnou kulturně-historickou památku. Strahovský chrám
však není jen památkou, ale významným střediskem eucharistické, mariánské
a norbertinské úcty. Vnímavému návštěvníkovi poskytuje možnost spojení
bohatých prožitků náboženských i uměleckých.
|